Hotell
Hotellnæringen er en bransje som preges av høyt tempo og mye aktivitet. Det er mange ulike tjenester som skal utføres – alt fra restaurantdrift til renhold – og det skal skje med en høy grad av service som pågår døgnet rundt. Disse aktivitetene i kombinasjon med stort gjennomtrekk av gjester vil genere avfall som må håndteres på en ordentlig og helst bærekraftig måte.
Mye av avfallet som oppstår i hotellvirksomhet oppstår i kjøkken og restaurant, eks. matavfall, emballasje i papp, plast, glass og metall, og frityrfett. Avfall fra rengjøring og vedlikehold kan være rengjøringsmidler og hygieneartikler. Områder som fellesområder, utearealer og kontorer vil også bidra til flere ulike avfallstyper som hageavfall, tonerkassetter og papir. I tillegg vil vedlikehold som oppussings- og renoveringsprosjekter medføre ytterligere behov.
En god avfallsløsning kan spare hotellet for både tid, penger og ressurser. Dårlige planlagte sorteringsløsninger derimot, kan føre til utfordringer som overfylte avfallsdunker og sjenerende lukt. Dette kan igjen være med på å trekke ned helhetsinntrykket og dermed ødelegge litt av hotellopplevelsen for gjestene. Utstyret som velges må derfor både være funksjonelt for brukerne og estetisk slik at det glir inn i omgivelsene. I tillegg må man forholde seg til alle krav som gjelder i forhold til hygiene og renhold for å oppfylle lovpålagte krav fra myndigheter og andre tilsyn.
Finn ditt nærmeste Retura-kontor
Snakk med oss i Retura Norge
Anbefalt utstyr
Alle hoteller er forskjellige, men basert på vår lange erfaring med hotellnæringen har vi satt sammen en utstyrspakke som fungerer for de fleste enten du er et stort konferansehotell eller et mindre historisk hotell. Hvis du ønsker ytterligere informasjon eller at vi skreddersyr en løsning for deg og ditt hotell, ta gjerne kontakt med oss!