Vi i Retura Gruppen verdsetter våre ansatte, og ser på de som våre viktigste ressurser. Retura Gruppen har som ambisjon å levere bransjens mest bærekraftige avfallsløsninger, og som et tiltak for å imøtekomme økte krav og forventninger fra kundene våre styrker vi derfor den interne kunnskapen og kompetansen blant våre ansatte.
Retura Kompetanse – vårt eget kompetansehevingsprogram
I disse dager har derfor en del av våre ansatte litt ekstra høye skuldre, da det avlegges eksamen for våre studenter ved Retura Akademiet. Akademiet startet opp høsten 2021, og er en del av Retura Gruppens nye satsingsområder, Retura Kompetanse. Retura Kompetanse er et internt kompetansehevingsprogram hvor visjonen er å opprettholde og utvikle Returas posisjon som rådgivende strategisk partner gjennom å gi medarbeiderne verdiskapende utvikling.
Programmet består av to ulike moduler; Retura Akademiet og Retura Skolen. Retura Akademiet er den akademiske delen av læringsprogrammet, mens Retura Skolen tar sikte på å levere kortere kurs tilpasset ulike roller og funksjoner innad i Retura Gruppen.
Høyskolen Kristiania og Ladegaard med på laget
Utdanningsløpet ved Retura Akademiet er et skreddersydd opplegg i samarbeid med Høyskolen Kristiania og rådgivningsselskapet Ladegaard hvor emner og temaer er tilpasset spesielt for Retura Gruppens kompetansebehov. Mange av våre ansatte har lang erfaring innen salg og rådgivning fra avfallsbransjen, men det er også en bransje i stor endring og gjennom et internt kompetanseprogram kan vi sikre høy kvalitet hos kjedens ansatte. Videreutdanning er også med på å løfte og styrke selvtilliten til de ansatte, og en viktig del av å bygge en læringskultur internt i organisasjonen. Retura har med sin landsdekkende virksomhet innen avfallstjenester avdelinger spredt over hele Norge, og programmet er dermed også en måte å samle de ansatte på tvers av selskapene.
Med dyktige forelesere fra Høyskolen Kristiania og erfarne rådgivere fra Ladegaard styrker vi kompetansen i gruppen med faglig påbygging, selvutvikling og relasjonsbygging. Sammen skaper vi nye muligheter for våre medarbeidere slik at de kan utvikle nye ferdigheter og bruke disse ferdighetene til å skape en forskjell – for virksomheten vår, for våre kunder, for våre samarbeidspartnere og for samfunnet.