Våren 2025 satte Trondheim en ny standard for miljøansvar under Ski-VM, med mål om å levere tidenes mest bærekraftige VM i nordiske grener. Som bærekraftsponsor og ansvarlig for avfallsløsningene under arrangementet fikk vi muligheten til å teste nye ideer og flytte noe grenser for hva somer mulig å få til. Målet var å finne de mest miljøriktige og publikumsvennlige løsningene.
Redusere, sortere og gjenvinne
Det var forventet rundt 300 000 besøkende, som sammen ville generere omkring 97 tonn avfall. Vi satte som mål å redusere avfallet med 20 % sammenlignet med Ski-VM i Holmenkollen i 2011, men enda viktigere var at minst 70 % av avfallet skulle sorteres og gjenvinnes. Vi holder fortsatt på å gå gjennom resultatene og venter i spenning på å se de endelige tallene.
Christian Lima, salgs- og markedssjef i Retura, understreker betydningen av tidlig planlegging og innsats for å oppnå disse ambisiøse målene.
«Det handler om å ha riktige folk og riktig kompetanse fra starten av, ikke bare rett før og under arrangementet.»
sier han.
Kompostering på stedet
Et spennende tiltak som vi fikk testet ut er kompostering av matavfall direkte på arrangementsstedet. Over 12 tonn kaffegrut, som regnes som matavfall, ble kompostert under VM ved hjelp av en komposteringsmaskin som reduserer volumet på matavfallet med 90 prosent innen 24 timer. Dette tiltaket reduserte behovet for transport og bidro til produksjon av næringsrik jord.
Smarte innkjøp og samarbeid
For å sikre at materialene brukt under VM kan leve videre etter arrangementet, har Retura inngått samarbeid med blant andre NorEngros og Stora Enso for å produsere spesialdesignede papirkopper. Disse koppene vil blir gjenvunnet lokalt hos Ranheim Paper & Board, hvor de omdannes til nye papirprodukter.
Logistikk og gjennomføring
Effektiv logistikk er avgjørende, spesielt når Ski-VM er så stort. Lars Petter Talmo, senior salgs- og markedsrådgiver i Retura, forklarer hvordan våre rådgivere har planlagt plasseringen av avfallsstasjoner og beholdere for å gjøre det enkelt for publikum å bidra til sorteringen.
«Ski-VM var en stor logistikkjobb for oss, samtidig som vi skulle betjene alle andre kunder som vanlig,»
sier Malin Østberg, som var prosjektleder for avfallshåndteringen. Retura hadde et begrenset tidsvindu fra 03:00 til 07:00 til å samle inn avfall under arrangementsdagene, noe som krever nøye planlegging og koordinering.
En ny standard for bærekraftige arrangementer
Gjennom hele planleggingsfasen jobbet Retura tett med Ski-VM-organisasjonen for å sikre at alle aspekter av avfallshåndteringen var dekket. Retura, med vår avdeling i Trondheim i spissen komponerte derfor en egen arrangementspakke som bidro til at løsningene ble optimalisert både med tanke på omgivelser og publikum.
Et hårete mål om å levere tidenes mest nærekraftige VM i nordiske grener gjorde at vi virkelig fikk utfordret oss selv og vi brukte mye tid sammen med samarbeidspartnere for å finne løsninger som vi tror vil sette en ny standard for bærekraftige arrangementer.
Trenger du hjelp med ditt arrangement? Kontakt oss for en uforpliktende prat!