Sopra Steria gir Retura-kjeden et digitalt løft


Hele prosjektet er berammet til et tosifret antall millioner, og skal gi Returas kunder bedre innsikt i eget avfall, mer presis dokumentasjon og enklere tilgang til rapporter, data og bestillinger.

Retura Norge, som leverer avfallsløsninger for næringslivet, har inngått en strategisk avtale med Sopra Steria for utvikling av en ny kundeportal og gjennomføring av et omfattende digitaliseringsløft for hele Retura-kjeden. Prosjektet skal modernisere digitale arbeidsprosesser, styrke datagrunnlaget og gi enklere og mer effektive tjenester for både kunder og ansatte.

– Dette samarbeidet er et viktig steg i å styrke Returas evne til å møte dagens og fremtidens krav til dokumentasjon, bærekraft og kundereise. Med Sopra Steria som strategisk partner får vi kraften og kompetansen som skal løfte hele kjeden digitalt, sier Harald Johnsen, daglig leder i Retura Norge.

Kommer hele landet til gode

Retura er eneste avfallsaktør som dekker hele Norge. De 23 lokale selskapene vil nå nyte godt av mer moderne, skalerbare og brukervennlige løsninger, og dette vil sikre at Returas kunder vil få samme gode tjenester, prosesser og rapporter uavhengig av hvor de befinner seg i landet.

– Det er viktig for oss å levere samme kvalitet uavhengig av geografi. God avfallshåndtering og gode miljøprosjekter er minst like viktig i distriktene som i sentrale strøk, sier Johnsen.

Prosjektet omfatter blant annet:

  • utvikling av en ny og helhetlig kundeportal
  • enklere bestillings- og rapporteringsprosesser
  • bedre miljø- og datarapportering
  • styrket informasjonsflyt mellom selskaper
  • modernisering av interne systemer

Kan jobbe bedre med bærekraft og sortering

Den nye kundeportalen blir et viktig steg mot mer transparent, effektiv og digital avfallshåndtering. Kundene får en mer oversiktlig og forutsigbar opplevelse – fra bestilling til oppdraget er utført.

Løsningen vil samtidig legge til rette for at kundene kan jobbe mer systematisk med bærekraftrapportering og økt sorteringsgrad. Kundebehovene har stått i sentrum gjennom hele arbeidet og vil fortsette å være styrende for utviklingen fremover.

– Dette er en viktig modernisering som vil gi både kunder og ansatte en bedre digital opplevelse. Løsningen gjør oss mer effektive og samkjørte, særlig i møte med nasjonale kunder som betjenes av flere av våre selskaper, sier Johnsen.

Benedicte Bjorbæk, Deputy Managing Director Sopra Steria Applications, og Harald Johnsen, Daglig leder i Retura Norge, er godt fornøyd med avtalen.

Kompleks virksomhet og tydelig samfunnsoppdrag

Sopra Steria skal bistå Retura med prosjektledelse, brukeropplevelse, teknologirådgivning, utvikling og implementering av løsningen.

– Retura har en kompleks og landsdekkende virksomhet og et tydelig samfunnsoppdrag. Vi er stolte over å bli valgt som strategisk digitaliseringspartner, og ser frem til å bidra med vår ekspertise for å skape robuste og innovative løsninger for både kunder og ansatte, sier Ole Eliassen , Director Applications, i Sopra Steria.

Langsiktig samarbeid for fremtidens avfallsløsninger

Kundeportalen skal være klar for de fleste av Returas kunder fra sommeren 2026. Avtalen mellom Retura og Sopra Steria legger til rette for et tett samarbeid om videre utvikling og forbedring av Returas digitale løsninger. Målet er å sikre stabile, brukervennlige og fremtidsrettede verktøy som kan videreutvikles i takt med både kundebehov og krav til bærekraft og dokumentasjon.

– Dette prosjektet handler om å bygge en digital plattform som gir verdi over tid. Sammen med Sopra Steria tar vi et viktig steg mot en mer effektiv og fremtidsrettet drift i hele kjeden, avslutter Johnsen.

For mer informasjon, kontakt:

Basit Ali

Forretningsutvikler, Retura Norge

E-post: basit.ali@retura.no

Telefon: 957 50 416

Ole Jørgen Eliassen

Director Applications, Sopra Steria

E-post: Ole.eliassen@soprasteria.com